Vores pædagogiske arbejde udfolder sig inden for rammerne af de overordnede principper og holdninger, som vi har skabt i institutionen. Disse aspekter bidrager til at definere børnehusets kultur og atmosfære, og er ligeledes et udtryk for vores lærings- og udviklingssyn i arbejdet med børn.
I Børnehuset Lillekilde ligger følgende værdier til grund for vores arbejde med de 6 læreplanstemaer.
Nærvær
Nærvær må være grundstenen i pædagogik, da vi ellers ikke kan se, høre og mærke, hvor børnene er. Vi anser det derfor som vores vigtigste opgave, at være nærværende og til stede i nuet, sammen med børnene.
Jo mere nærværende vi er, jo mere ligeværdigt bliver sammenspillet mellem os, barnet og børnegruppen. Det er et anerkendende aspekt i sig selv, at vi gensidigt vil hinanden noget, og vi som pædagoger bliver fanget og fordybet i samtaler og aktiviteter, så meget som barnet.
Tillid
Det er vigtigt, at vi har tillid til hinanden. Det er en forudsætning for, at børnene føler sig trygge og veltilpasse med mod på at udfordre og udvikle sig, samt at turde stole på egen intuition og kunnen. Børnene skal have tillid til de voksne, de er sammen med hver dag og forældrene skal kunne have tillid til det sted, de afleverer deres børn. Børnehuset Lillekilde skal være et trygt sted at være, hvor ord og handling følges ad.
Faglig og personlig udvikling
Børnehuset Lillekilde er et udviklings- og læringssted for både børnene såvel som for personalet. Alle børn har et utroligt udviklingspotentiale, der skal udfordres og stimuleres med udgangspunkt i barnets evner og ressourcer.
Personalet har mulighed for løbende at deltage i pædagogiske kurser såsom rytmik og motorik, håndtering af mobning, eller “Udeliv” med inspiration til læring i naturen. Vi har ligeledes et par gange om året undervisere udefra, der kommer til personale-møder og underviser i f.eks. krop og bevægelse, ernæring eller livreddende førstehjælp.
Fællesskab
Alle børn har ret til deltagelse og til at opleve sig inkluderet i et fællesskab. Alle børn skal opleve sig selv som værende værdifulde bidragere til fællesskabet og opleve, at de har et tilhørsforhold til Lillekilde. At opleve sig som en del af en eller flere relationer er afgørende for barnets trivsel og udvikling.
Der skal være plads til forskelligheder og herunder også kulturelle forskelligheder. Det har vi en masse af i Lillekilde – både blandt personalet og blandt børnene. Det skaber forskellige personlige og faglige udfordringer, der styrker udviklingen af fællesskabet.
Rammer for udvikling
Børnene får plads til og mulighed for at bidrage meget til gruppen. Det er vigtigt, at de har mulighed for at erfare selv og selvstændigt klare handlinger.
Hos mellemgruppen og børnehaven er tusser, papir, puslespil, legetøj, alle bøger og andre aktiviteter altid tilgængelige for alle. Der ligger muligvis en del materialespild i dette, fordi tingene reelt ikke er kontrollerede, men det giver andre muligheder og en anden forståelse og tilgang til de ting, der er i lokalet.
Det, der udefra måske ser uorganiseret eller lidt rodet ud, bidrager til muligheden for at skabe fantasifulde lege med f.eks. bøger, hvis indhold pludselig kommer “til live” med puslespilsbrikker, der galoperer henover bogen.
Legetøj, aktiviteter og materialers tilgængelighed bidrager til det enkelte barns mulighed for at udvikle sig selv inden for egen interesse. Her kan børnene selvstændigt, eller i fællesskab, udforske og dyrke fantasien og kreativiteten alt efter, hvor deres behov og begejstring ligger. Et udviklingsrum, vi mener, skaber mulighed for personlig fordybelse og selvstændighed.
Leg og læring
Læring foregår overalt i hverdagen – i hverdagsrutiner og planlagte pædagogiske aktiviteter, på egen hand, i den frie leg og i fællesskab med andre.
De voksne skal lede, støtte og inspirere til læring. For os har børnene forskellige forudsætninger, lærer på forskellige måder og kan have behov for at lære noget forskelligt. Vi skal derfor have øje for, at de valgte læreprocesser tager udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe.
Børnene skal mødes af autentiske voksne, der sætter genkendelige, udfordrende rammer for hverdagen, hvor børnene har masser af medindflydelse på indholdet.
Anerkendelse
Børnene skal mødes med anerkendelse. Her handler det ikke kun om at rose barnet, for hvad det kan, men i høj grad at se barnet, som den det er – det handler altså om at blive set, hørt og forstået. En anerkendende relation forudsætter nærvær og tilstedeværelse hos den voksne.
Anerkendelse skaber en positiv atomsfære, hvor vi har fokus på barnets styrker, ressourcer og kvaliteter.
Børnene bliver i hverdagen mødt af krav og grænser, og er der noget, der ikke kan lade sig gøre (hvis det får et “nej”), forsøger vi at møde barnet med et alternativ (hvad er ellers muligt) eller i alt fald en forklaring derpå.
Demokrati
Vi lægger stor vægt på børnenes medbestemmelse, initiativ og nysgerrighed i hverdagen. Vi anser det som betydningsfuldt for børns udvikling at have en balance imellem bevidst voksenstyrede aktiviteter samt selvforvaltning og selvudfoldelse på egen hånd.
Vi bestræber os derfor på at synliggøre demokratiske processer for børnene. Børnene skal have medbestemmelse og indflydelse på egen hverdag og eget liv, og de skal inddrages i beslutningsprocesser, der vedrører deres dagligdag. Det gør de blandt andet til Morgensamling, og når vi sammen snakker om, hvilke kommende aktiviteter og projekter der ville være spændende at lave. Hos de mindste bliver der kigget på gejsten og behovet i øjeblikket, i skabelsen af spontane aktiviteter.
Vi ser børn som aktive deltagere i egne udviklings- og læreprocesser, og de skal i hverdagen opleve sig selv som medskabere af det kulturelle, faglige og sociale fællesskab. Det er vores hensigt at skabe plads til og gribe fat i det, som børnene har mulighed for selv at have indflydelse på. Det støtter dem i at blive bedre til at foretage valg og til at sige til og fra, men lærer dem også at tage ansvar for sig selv. Når man skaber noget selv, erfarer man at være med til selv at sætte dagsordenen.