En børnemiljøvurdering er et redskab, som institutioner kan bruge til at beskrive, vurdere og udvikle børnemiljøet. Kernen i arbejdsprocessen med børnemiljøvurderingerne er, at den skabes i et børneperspektiv. Det betyder, at børnene skal deltage i det omfang, det er muligt, og børnenes oplevelse af børnemiljøet skal inddrages i vurderingen.
Vi har valgt at benytte DCUM’s børnemiljøvurderingsskemaer i udarbejdelsen af Børnehuset Lillekildes børnemiljøvurdering. Det består af et refleksionsskema til vuggestue og mellemgruppe samt et interviewskema for de 4-6 årige børn.
Vuggestueafdelingerne har hver for sig besvaret et refleksionsskema, hvor de i besvarelsen har været meget bevidste om, at deres udsagn indikerer deres faglige vurdering af miljøet, som børnene oplever det. Vuggestuerne har i forløbet observeret børnene og hinanden.
Mellemgruppen har besvaret refleksionsskemaet i et forløb med hyggesnak, under spisesituationer og i morgensamlingssituationer, hvor vi bl.a. har snakket om venskaber, stuens indretning og hjælp fra de voksne. Ud fra disse samtaler med børnene og pædagogernes egne observationer, er spørgeskemaet blevet besvaret.
I udarbejdelsen af børnehavens miljøvurdering valgte vi at udskrive det elektroniske spørgeskema og lave hyggelige interviews med børnene. Børnene sad i en stor dejlig stol og fortalte om alt det, de havde på hjertet ud fra de spørgsmål, de fik af en pædagog, som de alle kender fra en tidligere stue, men som ikke er en del af deres nuværende hverdag i børnehaven. Vi opdagede på denne måde, at man kan få en helt unik indsigt i børnenes forståelse af sig selv og omverdenen.
Uddrag af udtalelser fra børnehavebørnene under børnemiljøinterviews: